Direktlänk till inlägg 24 november 2009

Restaurangturné, finals och mi cumpleaño

En resa genom alla världens mathörn…

Senaste tiden har varit en resa genom Grekland, Mexiko, Indien, Arabvärlden, Kina och såklart Argentina.  Resan började en kväll efter La Bomba del Tiempo (livemusiken med trummor och ny gästartist varje måndag) då jag och Olof åkte till Mykonos, en grekisk restaurang i närheten av vår lägenhet. Där blev vi supervälkomnade, en väldigt liten och genuin restaurang, med alla saker i vitt och blått. Vi åt supergod tzatziki och en annan paprikaröra med bröd, lamm och grönsaker. Supergott. Helt plötsligt började det sjungas och dansas grekiskt och även gästerna skulle upp! Det hela slutade med att personalen delade ut tallrikar som vi fick kasta i golvet när paret körde den sista dansen. En helt vanlig måndag…!

Nästa destination var en mexikansk restaurang i Palermo Soho tillsammans med Anders x2. Vi var taggade på något hot, som vanligtvis inte Argentinarna gillar. Vi beställde in lite olika rätter, alla med tre eller fyra chilifrukter av fyra möjliga. Och trots några tårar och svettanfall så var vi mycket nöjda och kom fram till att vi hittat den bästa mexikanska restaurangen i Buenos Aires.

Nästa gång bar det av mot Bangalore, en indisk restaurang/pub i Palermo Hollywood. Med Daniel och Sabrina åt vi supergoda indiska rätter, dock inte så starka som vi hoppats på, men smaklökarna fortsatte att må bra av lite andra smaker utöver det normala.

Vår kinaturné fortsätter på ett av Chino-ställena nära oss. 30 kroner för två portioner goda nudlar med biff. Sällan några där, antar att det är som vanligt, den dåliga chino-stämpeln.

Mellanlandningarna blev de argentinska biffarna, som man efter fyra månader fortfarande inte tröttnat på, för de smäääälter ju i munnen.

Avslutningsvis blev det i måndags arabisk liknande kebab i Abasto Shoppingmall. Vi var hungriga och kebaben slank ner, inget superpoppis. Resan slutade dock på toaletten på Volta (vår lägenhet) i tisdags förmiddag. Så nu har vi gått tillbaka till biffarna, som vi vet håller i alla väder!

Tentor

Egentligen inge kul att skriva om här, men en annorlunda upplevelse måste berättas om. Alla ämnen har gått finemang hittills, förutom ett. Marketing II, marknadsföring.

Det började i augusti. Vår underbara profesor, Sebastián Gimanéz – en ”man” i 35-års åldern som gillar snacka fotboll, hans ”karriär” och fest. En skön, snarare grabb, som är kul att lyssna på, som kompis, och inte som lärare. Under terminen har vi i princip inte gjort ett jota och sen till finalen (sluttentan) i måndags dänger han till med 600 sidor. Tenta torsdagen och fredagen innan, visserligen intressant läsning om marketing men det tar tid på spanska och ett argentinskt-studie-synsätt gjorde att det inte blev så lätt som vi trott. Tentan börjar med att vi knappt förstod frågorna, ber om att få höra dem igen och får ett fnys tillbaka (han vaknade helt klart på fel sida…). Därefter följer detaljerade frågor om namn på strategier istället för ämnet marketing. Vi hade pluggat på vårt något slappare argentinska vis (dvs inte så hårt som hemma, iom att alla andra kurser gått lätt bra) och missuppfattade två frågor... och kuggade tentan. Suck. Som grädde på moset så satt han och kollade fotboll med volym på under tentan. 80% kuggade och som i ett land som Argentina, är hierarkin skrivet i sten med stora bokstäver så ingen gör något och alla skyller bara på varandra. Ljuva argentinska skolsystem!

Idag var det kemitenta för min del, den svåraste kursen av alla, men mest lärorika, bra lärare och roligaste. Four courses down, two to go. Och ska vi åka på ”semesterstarter” till kusten i tre dagar. Hav, sol och frisk luft, ahhh…

Mi cumpleaño

Vaknade av att frukosten var serverad. Chevrétoast med honung apelsinjuice, melon, blåbär. Lite udde födelsedagsfrulle men har haft ett sjukt sug efter chevré senaste tiden så det var det bästa som kunde bli! Och sen ett litet kort med SPA-dag. Ahh!

Efter en lång och mysig frukost satte jag mig på ett fik för att plugga lite. Kom hem vid fyra och blev superöverraskad när jag öppnade dörren. Helt paff. På bordet stod det vackra stora vita liljor, stor lyxchokladask, kardemummate och en fin skumpa. Första tanken var ”Ännu mer från olof?” men sen såg jag kortet och blev så jäkla paff och glad, grattis från nackahoodsen. Gamla polarna hemifrån som snackat med Olof, underbara!! Stod upp med ett leende i flera minuter =) TACK!

Och dagen fortsatte i överraskningarnas och lyxens tecken. Jag och Olof satt och drack god skumpa och sen åkte vi till Recoleta där vi skulle käka middag, han och jag trodde jag. Men där satt Viktor, Andersx2, Anne o Anita, Klaus o Stefan, Sabrina, Wolfgang och Daniel – och tillsammans åt vi en god och supertrevlig middag. Kvällen fortsatte på en ölbar som brygger sin egna öl och vi körde en liten ölprovning. Därefter vidare till ett uteställe där vi dansade vilt till fem på morgonen!

…-i-topp-listor

Sverigesaknad

• Los amigos!
  • Familjen, men vi ses ju snart!
  • ”Svensk” olivolja och vinäger, börjar iof vänja mig…
  • Kaviar, på äggmackan!
  • Marabou
  • Lösgodis
  • Knäckebröd
  • Hårdost + hyvel
  • Ipren (de argentinska pillrena fungerar inte…)
  • Sill
  • Glögg (ska göras!)
  • Arlas lättmjölk
  • Frisk luft
  • Tystnad
  • Katterna; Doris och Ozzy

Önskad leverans med föräldrar från Sverige

• Amerikanska dollar

8. Apelsin + citron

Planerade nyårslöften

• Läsa endast spanska böcker/romaner
  • Volontärjobba på ett barnhem som jag ska besöka nästa vecka. Barnen är mellan 1 månad och 9 år, tror ni jag kommer smälta…
  • Hänga ännu mer med argentinare
  • Prata mer spanska hemma

5-i-topp-”técnicos”

1. El pintador: glad skit med alltid ett leende på läpparna, som dessutom fick smaka Olofs bananshake.
  2. El arcitecto, Lucio: Grymt trevlig och hjälpsam som vi snackat allt möjligt med; design och arkitekt, mat, Sverige, Schweitz, svensk musik, Björk, varifrån han kommer, rekommenderade byar att besöka…
  3. AC-técnicos: sköna grabbar i ung ålder som ville styla med sin engelska!
  4. Snickare med son: Stor gammal gubbe med sin son som hjälpreda.
  5. El eléctrico & saneringskille

Och vips är svampen/möglet gone och vi har en superfräsch lya!

Nu väntar de två sista tentorna, projektledning för min del på tisdag och optimering för oss båda på fredag. Sen är det sommarlooov i tre månader! Ljuva ljuva America del Sur.

Sanna

2 december 2009 11:26

Guuud så underbart allting låter. Härligt med matvariationerna, här är det bara ris med ris som gäller :P
Oslagbar födelsedag förstår jag! Olof har uppgraderat frukostarna lite från havregrynsgröten i Linkan =)
Lov nu? Ha det underbart och fira lite jul för mig å!