Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Vacaciones!

Av Sara och Olof Lindell och Svärdh - 8 december 2009 23:17

Tenta-P på Playan

Förrförra veckan kände vi att vi behövde en paus mellan tentorna. Vi tog bussen till Ville Gesell och spenderade tre sköna dagar på milslång strand. Olof fick leka lite med en bodyboard medans jag lapade sol och bara badade i Atlanten. Vi andades frisk luft och drack öl i solnedgången. Åt fisk och glass. Mycket var stängt då inte säsongen dragit igång, så vi var nästan själva på stranden. I brist på annat så spenderade vi en kväll i en spelhall. Vi körde flipper, fotboll, jetski, dynamisk ishockey, nån slags skjutagrej - jag förlorade i alla grenar men kul var det iaf!


Bästa helgen

Sommarlooov! I fredags klockan halv nio på kvällen tog vi emot sista betyget (10/10) och fick därmed sommarlov. Efter att Victor Rodriguez, vår lärare, hade pratat klart om presidenten Kirschner och alla historier (iof väldigt intressant men inte nio en fredagskväll då man precis fått sommarlov) klockan halv tio fick vi äntligen lämna Facultad de Ingenería. Vilken underbar feeling. Tre månader i värme o sol utan plugg o jobb. Det blev inte sämre utav en av de bästa helgerna någonsin i Buenos Aires.


Fredags kvällen började hos Farah, en Sanna-kopia o vän som vi mötte på Oktoberfest i Cordoba. Det var en gaykille, tio tjejer och Olof. Men jädrans va kul vi hade! Vi drog till Shamrock, dansade och kvällen slutade med varsin korv i en kiosk nånstans i Palermo.


På lördagen var det min tur. Sju grabbar och jag. Jag o Olof var bjudna till Wolfgang på asado. Han bor i San Isidro, en utav de lyxigaste förorterna till Buenos Aires. Bussen skulle ta 40 min men tog 50 min och efter en 40 minuters vilsen promenad bland maffiga hus, alla med pool, fina gräsmattor, vakthundar, vakter, fina bilar, säkerhetssystem/larm/tv-övervakning och höga staket, ringde vi och fick tillslut skjuts av Wolfgangs bror. Väl framme möttes vi av lukten av grillat kött och provoleta (typisk argentinsk ost). Där bodde Wolfgang (som är född i Tyskland) med sin tyska mamma, argentinska pappa, bror, två hundar och tre katter. Jättefint och mysigt hus (lite tysk alpkänsla) med mammans antikviteter, dekorationer och minnen överallt.
Det var ett härligt, konstigt och flummigt gäng; en filmmakare, en musiker, en datanörd, Wolfgang (som brukar vara väldigt lugn och försiktig men ikväll var så inte fallet), en administratör, Wolfgangs bror med läcker zebrafrilla, Olof och jag. Vi, Olof o jag, trodde det skulle bli en lugn kväll men icke. Efter…
Vin
Öl
Kött i alla dess former och mängder
Salsa picante (chilisås ā fiiire!)
Baguette
Provoleta
Bål: vattenmelon + vodka
Bål: vattenmelon + vin
Bål: honungsmelon + vodka
Sallad
2 kg glass
Fernet
4 omgångar vattenpipa
Argentinskt öl-kortleks-spel
Argentinskt öl-bluff-tärnings-spel
…fortsatte kvällen mot stan. Det var dock nånting som inte stämde. Vi skulle åka två bilar in, men hade bara en nykter person, Wolfgangs bror. Nervös. Vad? Hur? WHAT? Det slutade med att musikern, som var minst nykter av oss alla (minst sagt, snarare åt andra hållet på nykterskalan) skulle köra sin bil. Aldrig!! Jag drog snabbt in Olof och mig i familjen Wolfgangs bil och kände mig trygg. Det slutade med att vi åkte sju i Wolfgangs brorsas bil och musikern fick bara sällskap av en stackars snäll  själ. Efter en orolig färd kom vi faktiskt fram, allihopa helskinnade, till målet; Roxy! Alla körde sin dansstil, jag o Olof försökte introducera veven vilket gick sådär, men vi hade grymt kuul! Strax efter fyra  klev ett liveband upp på scen och vips så var det Led Zeppling-tribute-konsert! Dock kom tröttheten över en, och halv sex snusade vi gott.
Summa kardemumma var den en kväll som man sent kommer glömma. Och riktigt intressant att se lyxkvarteren av Buenos Aires, dock får man ännu mer insikt i vilka ofantliga samhällsklyftor det finns här.


I söndags for vi sen till San Telmo och hade en utav de härligaste dagarna i Buenos Aires. Bland de gamla tangokvarteren var det den traditionsenliga söndagsmarknaden där man fastnar för att prata med varenda liten gubbe o gumma men även stor Candombe-festival. Camdombe är musiken från de svarta i gamla Argentina (slavarna från Afrika), en utav de tre komponenterna i Tangon (ni ser vad vi har lärt oss!). Det var sammanlagt 1600 personer med i tåget som bestod av 20 olika grupper med olika danser, skådespel och musik! 600 trumslagare och tjejer med paljetter, glitter och fjädrar i alla regnbågens färger. Riktigt läckert!


Idag pratade jag en timme med mormor o farmor, mysigt. Om en vecka kommer familjen, underbart. Igår åt vi trerätters middag i hamnen i Puerto Madero. Idag har jag varit och shoppat. Imorn åker vi till Pinamar, playan, med Hanna o Viktor. Student? Jajemän. ”Det går bra nu” – tack CSN.


Hade dock varit kul att ha er alla här, Stor Kram och God Jul o Gott Nytt År!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här kan jag berätta att: Flaggorna är uppsatta, i hemmen, på bussarna, likaså i taxibilarna. Affischer och flyers i blått och vitt så långt ögat kan nå. T-tröjorna är på, ...likaså på hundarna. Hundarna går även numera med koppel i blått/vitt. N...

Pjuh. Äntligen är mitterminsproven över. Inte för att det direkt har varit någon stress eller svårt, men cellbiologin tog musten ur mig på slutet. Och tentan gick mer eller mindre åt skogen, men sen visade det sig att jag hade klarat den ändå =) Känd...

Senaste tiden har varit ganska lugn och hälsosam. Vi har köpt tre månaders gymkort på gymmet två kvarter bort. Vi kör spinning och jag kör mina aerobics/pilates/styrka-pass. Kommit in i ett riktigt skönt träningsflow, och har tom varit och shoppat lo...

Hemkomsten till BA har bjudit på lite smått och gott och en ny terminsstart: Vi har besökt vårt kära Bomba del Tiempo med alla trumslagare, bohemmänniskor och öl. Bakat ca 100 st kanelbullar. Med gasugn, bakpulver och utan kavel blev ...

Home sweet home. Skönt och härligt att vara tillbaka i vår andra hemstad och underbara Buenos Aires. Lägenheten var sig lik förutom en jätteaffisch på Metallica som satt (och fortfarande sitter) ovanför sängen, tack bror. Planen var att vi skulle å...

Ovido - Quiz & Flashcards