Direktlänk till inlägg 8 april 2010

Chile och annat smått o gott

Hemkomsten till BA har bjudit på lite smått och gott och en ny terminsstart:

• Vi har besökt vårt kära Bomba del Tiempo med alla trumslagare, bohemmänniskor och öl.
  • Bakat ca 100 st kanelbullar. Med gasugn, bakpulver och utan kavel blev det inte exakt som mammas godingar men nära, MUMS. Svensk smak.
  • Åkte till en förort som heter Banfield för att gå på en liten konsert med vår tangolärare och Olofs gitarrlärare. Hamnade långt bort i en liten teater. Vi var nog 25 som lyssnade, drack Quilmes och njöt. Försökte också insupa deras anarki-poesier om antikapitalism, anti-USA – revolución permenente!! Gick halvbra… men vi njöt iaf av bra tango-punk-musik!
  • Var och åt middag hos en mexikansk kompis, Casandra. Det bjöds, tro det eller ej, på köttbullar. Men inte a la Suecia utan a la Mexiko med tomatsås, champinjoner och ris. Gott var det iaf!
  •  Har gått och blivit bionörd; bakterier, cancer, celler… labbrock två gånger i veckan. Himla intressant men svårt (cellbiologin). Slår upp orden på spanska men förstår inte heller vad de betyder på svenska =)
  • Blev dags för derbyt Boca-River igen. Denna gång på La Bombonera i La Boca där Maradona en gång började sin karriär. Efter mycket om och men; fejkade ID-kort, icke-korrumperade poliser (!), ösregn och ett varv runt arenan, kom vi tillslut in, som vanligt utan biljetter. Daniel har en kontakt som har en kontakt som har en annan kontakt etc etc. Lite pröjs vid varje kontroll så vips smiter man förbi 50-tal poliser och vakter. Galet.
    Efter tio minuter blev matchen dock inställd pga regn. Suck. Och matchen skulle spelas på torsdagen igen, och det var bar att komma dit och visa sin biljett så skulle man komma in. Problemet var bara att vi inte hade någon biljett! Helskotta.
    Det löste sig dock med 60kr var och vips var vi inne, tredje gången (derby i oktober också) gillt! Och jajajjajajaja! Sång, trummor, flaggor, konfetti, skrik, svordomar så det rööök – slutade 2-0 till Boca och därmed Boca-riBer (B-ligan) som nu syns överallt.
    Efter svalkade vi oss med öl och thaimat på Gibraltar i San Telmo, gott.
  • Har gjort två små helgturer till Tigre-deltat en timme utanför BA. Första gången var det bara jag och Olof, tog en båttur i kanalerna, åt glass och biff, gick långpromenad i skogen – skönt ibland att komma bort lite från allt buller och bång i BA.
    Andra gången blev vi medbjudna av Wolfgang. Tillsammans med hans mamma, bror och kompis åkte vi i deras motorbåt runt i kanalerna, wakeboard och vattenskidor, strålande sol och helt underbart härligt.
    Det var en mysig men ganska annorlunda dag då deras pappa dog i en hjärtattack två-tre veckor innan. När vi satt och åt picknick på en brygga tog mamman fram mousserande vin och så höjde vi glasen och hon sa ”skål också för pappa som alltid är med oss i det vi gör” – superfint. Sen bjöd hon oss också på romflamberade pannkakor med äpple och dulce de leche, och då blev det lite tårar – det var första gången de tog en tur där utan honom. Men dagen var superhärlig och minnesvärd.

Chile
Sen vart det påsk och dags för Chile och Susanna. Vi tog bussen genom Anderna till Valparaíso vid Stilla Havs-kusten och möttes av klarblå himmel och strålande sol, och det stannade ända tills vi åkte hem. Första kvällen tog Sus med oss till en fisk- och skaldjursrestaurang vid stranden. Iom att man blivit stor köttätare här var det supergott med lite fisk för omväxlingsskull. Därefter följde tre dagar med massa härliga saker; hiss upp till Cerro Alegre och Concepción – bohem- & konstkvarteren, strosa, lite shopping, fika, luncha, båttur i hamnen bland lastfartyg, dockor, militärfartyg och sjölejon, jordbävningsskador, påskprocession med korsfästelse och barn som bränner Judas, förfest på balkongen med köttlimpa som visade sig vara haschkaka, utgång, slappardag med pizza, glass vid havet i Viña del Mar (grannstaden), avsnitt av Solsidan, film, avokadopasta, påskägg… och sen var det dags för sista dagen och antagligen det härligaste på länge. På morgonen åkte vi till Concon där vi möttes av en riktig Guacho-familj. Med dem red vi i tre timmar på sanddynor, i åar och på stranden i vattenbrynet. Galopperade som tusan allihopa! Jäklar va härligt, vilken feeling! Mörbultade satte vi oss sen på en restaurang i en liten gränd, fylld med klotter, foton, saker… cool, och åt någon typisk chilensk rätt med pommes, kött, ägg och lök - nödvändigt efter tre timmars ridning.  På kvällen åt vi avokadomackor och drack vin på balkongen, mys.
En superfin resa, jättefint ställe och i supergoda vänners sällskap  - kunde inte bli bättre =)

Nu ska jag gräva ner mig i cellbiologins värld… Tjupp!