Direktlänk till inlägg 23 september 2009

"Tenta-P" och livet

Av Sara och Olof Lindell och Svärdh - 23 september 2009 21:08

Hola queridos!


Första "tenta-p" (mitterminsprov) avklarat. Fyra tentor var. Pjuuh. Dock inte lika tungt och seröst som i Linkan. Läraren kommer sent, förklarar att man absolut inte får prata under tentan (nähäää?) och läser upp tentafrågorna och tentan är igång. Mitt under tentan börjas en diskussion om kursen, frågorna etc. Högt och alla inblandade. Framme vid katedern sitter läraren och lektionsledaren tillsammans och småpratar. Dónde está los tentatanter som ser till att alla är tysta (inkl läraren själv)? Har nog underskattat tentorna lite och inte tagit det så seriöst, vi får se, men förhoppningsvis har det gått bra!


Sommaren är sakta men säkert på g. Dock varierar vädret supermycket, pendlar mellan 10 och 30 grader, gråmulet och sol. Sommaren är nog en aning försenad... Vi har iaf spenderat några sköna dagar i parken som är min nya favorit. Barn som cyklar och (försöker) åka rollerblades, otroligt söta hunder överallt som springer fritt och leker med alla i sin omgivning, par som sitter och smuttar på sin mate, nån som spelar gitarr, människor som tränar och hyr trampbåtar på sjön för att inte glömma gubben som säljer glass med sin special-säljartaktik "heladoooooooooooooooooooooooooooooooooooo!" men den mest kraftfulla och mörkaste rösten ni kan tänka er. Och solen skiner. Underbart.


Middagsturnén fortsätter. Jag och Hanna åkte till San Telmo och drack rödtjut och åt gott kött, fortsatte med daquires på en bar och blev minst sagt uppraggade av två argentinare. Det var det värsta jag vart med om! Haha. De menade på att iom att våra pojkvänner inte var här just nu kunde vi ju "hänga" lite med dem... Hm. Man kan ju minst sagt säga att ens självförtroende inte sänks här. Så fort man går tjej som svensk tjej (tom. igår när jag gick i jympaskor, jeans, regnjacka med luva över huvudet) får man höra rop och kommentarer på gatan; linda, hermosa, ooohh, kzzz kzzz....!


Sen var vi på Las Cabritas med Klaus o Stefan från Italien, Daniel och Priscila från Argentina och Jennifer och Caitlin från USA och åt oxfilé och drack Quilmes, den argentinska ölen. Det slutade med en 5 timmar lång middag med touch a la Linköping. Vi lärde de andra taktik-, under-bordet- och bordsskål och ropen stämde in i argentinarnas sång!


I fredags gick vi ut med Vikor och Hanna, bulgariskan Yolita, en gäng italienare, argentinare och tyskar. Först hamnade jag, Hanna, Olof och Yolita på en bar nära oss. Där möttes vi av en supertrevlig bartender som lärde oss allt om Pisco, 45% peruansk sprit. Han gjorde varsin drink med passionsfrukt och äggvita åt oss, vilken var bland den godaste någonsin. Olof fick sin whiskey och alla var nöjda! Sedan åkte vi alla tillsammans till bolichen Hummer - Elgiganten som vi kallar det. Byggnaden såg ut som ett stort Elgiganten utifrån och innehöll det vanliga, bar och dansgolv, och lite rum därtill... Ja, är man utomlands så är man!

Helgen avslutades med en grabbig och galen men superrolig bio (La novia de mi mejor amigo, my best friend´s girl), skrattade så jag höll på att börja gråta!


Hysterin kring svininfluensan verkar lägga sig en aning, känns skönt. Här har vi levt i en bubbla, endast affischer i skolan och på vissa restauranger etc och alcogel på samma ställen, men annars har jag mest fått höra hur läget är i Argentina av en söt och orolig mamma i Svedala =)


Imorn åker jag till Iguazu, mäktiga vattenfall vid gränsen till Brasilien, med Hanna, Viktor och några amerikanskor. Ska bli kul att se något annat och komma bort från storstadslivet för några dagar! Nu ska jag o Olof ut och vara lite kulturella, strosa på stan och till sist se Inglourious Bastards med Brad Pitt på bio.


Hoppas allt är bra med er alla!?! Skaffa skype så vi kan prata! Puss o kram!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här kan jag berätta att: Flaggorna är uppsatta, i hemmen, på bussarna, likaså i taxibilarna. Affischer och flyers i blått och vitt så långt ögat kan nå. T-tröjorna är på, ...likaså på hundarna. Hundarna går även numera med koppel i blått/vitt. N...

Pjuh. Äntligen är mitterminsproven över. Inte för att det direkt har varit någon stress eller svårt, men cellbiologin tog musten ur mig på slutet. Och tentan gick mer eller mindre åt skogen, men sen visade det sig att jag hade klarat den ändå =) Känd...

Senaste tiden har varit ganska lugn och hälsosam. Vi har köpt tre månaders gymkort på gymmet två kvarter bort. Vi kör spinning och jag kör mina aerobics/pilates/styrka-pass. Kommit in i ett riktigt skönt träningsflow, och har tom varit och shoppat lo...

Hemkomsten till BA har bjudit på lite smått och gott och en ny terminsstart: Vi har besökt vårt kära Bomba del Tiempo med alla trumslagare, bohemmänniskor och öl. Bakat ca 100 st kanelbullar. Med gasugn, bakpulver och utan kavel blev ...

Home sweet home. Skönt och härligt att vara tillbaka i vår andra hemstad och underbara Buenos Aires. Lägenheten var sig lik förutom en jätteaffisch på Metallica som satt (och fortfarande sitter) ovanför sängen, tack bror. Planen var att vi skulle å...

Ovido - Quiz & Flashcards