Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

Kulturvecka, skolstart y cositas argentinas

Lyxlivet och njutning fortsätter. Precis kommit hem från en promenad i solnedgången rung lilla sjön i parken nära oss. Olof står och lagar köttfärssås, värmen är påväg (närmar sig 20 grader) och sista tiden har varit i kulturens namn.


Ytterligare kvarter, sk. barrios, har utforskats. Jag och Olof tog en promenad i Micro Centro, studerade fina monument, skulpturer och maffiga byggnader (konstintresset ökar för varje dag...) och gick tillbaka längsmed Avenida 9 de Julio, Buenos Aires största gata, tolvfilig och med en stor obelisk i mitten och solnedgången i bakgrunden, vackert. Vi studerade även polisens mundering i Argentina då vi hamnade mitt i förberedelserna för att stor politisk manifestation, och herre j*a! Vattenkanoner, motorcyklar med hagelgevär på sidorna, skottsäkra västar över hela kropparna, benskydd för att kunna sparkas, batonger, pistoler, stora vagnar.


Vi har varit på jazzmusikal, El Carneval, och supit in farliga gubbar i maffian med sina sensuella argentinska kvinnor. Proffsig dans, kanonsång och riktigt tuffa kulisser och ljussättningar! Igår var vi på Beatles Tribute-konsert med Nube 9 som spelade alla låtar från Let It Be och Abbey Road (40-årsjubileum i år) som slutade med utgång till sex imorse.


Vi har haft en empenada-sangria-kväll hos Luke. Vi gjorde hemmagjorda empenadas (degknyten med skinka och ost som friteras) och gjort sangria a la argentina, usa och suecia. Mums!

Jag hamnade på Exposición Rural, någon slags mässa ang djuren och livet på landet, en dag när alla andra var upptagna med annat. Hängde med en judisk familj, varpå pappan var rabin och alla (nio) barnen var rödhåriga och hade sin mössa på sig. Tillsammans såg vi häst- och hundshower med La Policía Federal, en annorlunda och skoj upplevelse! 

Har också träffat Daniel några gånger, en argentinare som jag hängde med här för två år sedan. Riktigt kul! Han är guldvärd och ska ta med oss på Argentina mot Brasilien i Rosario (4 h från BA) 5:e september. Håll i hatten, kommer bli galet!


Skolan har dragit igång och alla är väldigt hjälpsamma. I vissa kurser förstår man allt, i vissa sitter man som ett stort frågetecken. Vi har dock haft lite strul med att hitta rätt kurser och om passar i ens schema men det ska förhoppningsvis lösa sig i veckan (återigen, tillbaka till 80-talet när det gäller organisation och koll). Man lär sig iaf jättemycket spanska hela tiden så det är kul!


Viktor och Olof har startat ett band, de kallar sig själva Los Puppy Boys. I november ska vi få se dem live då de planerar att ha en spelning i vår lägenhet. Jag ska tydligen vara dörrvakt, och ta bra betalt =)


Cositas Argentinas (smått och gott)

  •  Argentinarnas favorithudjur är hundar. De är överallt, likaså bajset. På dagarna ser man hundvakter som går promenader med 10-15 hundar samtidigt. Söta och Olof har fallit pladask och vill skaffa hund.
  • Mate dricks av alla, med alla, överallt. Läraren under lektionen, expediten i affären, promenerande, på kontoret, picknickfolket vid sjön. Liknande te, fast starkare tror jag, som dricks ur små kåpor med metallsugrör.
  • Mañana, mañana. Sakta men säkert börjar man komma in i mañanatänkandet. Tider behövs inte passas exakt, läraren kommer sent, föreställningar börjar sent, kompisar kommer sent, vi kommer sent. Ganska avslappnat och mindre stressigt.
  • Puss, puss, puss! Inga handskakningar här inte, en puss på kinden är hälsningen med alla, ovant till en början men nu ganska mysigt =)


Hoppas ni alla har det bra, skriv gärna och berätta!

Un abrazo grande a todos, hasta luego! 

 






 
 
Ingen bild

Prillan

12 augusti 2009 16:05

Nämen har du gått å skaffat dig en musikerkille!? Det har du glömt bort att berätta;P
Mananatänkandet låter som en höjdare! Kan vi sönderstressade stockhomare behöva.
Hörrö, jag tror du har valt fel utbildning. Du borde läsa samma som mig, så mycket som du skriver å verkar gilla det;) Hehe. Fast du borde nog satsa på att bli författare mer konkret. Du kanske kan skriva en bok om Argentina och deras ekonomiska välfärd:D Där fick jag till det va!? Tihi.
Själv sitter jag på Nvp nu å har det gött. Underbara mänsker å kuliga uppdrag!
Lycka till med språket å diverse skoluppgifter!
Hörs snart.
PUSS PUSS PUSS

 
Ingen bild

Big mama

13 augusti 2009 20:22

Herregud !! Ja,här har jag gått i regn hem från jobbet och är dygnsur, men lycklig.
Färgskalan här hemma känns nog ganska grå jämfört med er "argentinska regnbågsskala".
Ja, jag håller med Pillan...dina texter är otroligt underhållande och färggranna.
Jag kan föreställa mig hur det luktar och smakar och lägg sen på all musik därtill.
Olof, ditt gitarrspelande låter så spännande,
ska bli kul att höra när vi kommer i jul.
Här i Sverige börjar optimismen spira, vi är väl på väg ur krisen och ingenting skrivs om influensan....än.
Fortsätt ha det gott och dansa rumba!!
Kram
Big Mama

 
Ingen bild

L8

14 augusti 2009 09:23

Hola chica!

Que tal? muy bien? una cervesa? låter loverly där nere..ska börja spara så jag kan komma och hälsa på och träffa din mysterious man.. Hur känns allt? *Olof får blunda nu* (har det gått bra att flytta ihop? bråkat? skrattat? skaffat matkonto? gått och blivit riktigt pariga?... ni slipper ju bråka on tvätt och städ varje fall när ni har sådär lyx! *olof kan titta igen* Hoppas att ni har det underbart bra, så ska jag försöka skypa lite.. kramar och cervesas till er!

 
Sus

Sus

18 augusti 2009 04:36

Tja couple! Värst vad ni har det varmt då! Här sitter man inlindad i filt och mössa och streamar lipstick jungle... Tog ett tag innan jag fattade vad bloggen hette. Får instämma i ovanstående kommentarer att ni verkar ha det super =) Nu har det iaf flyttat in en chilenre hos oss, Rodrigo, som har lärt oss hacka in på nätverk =). Igår bjöd vi på smörgåstårta. Vi skypar väl vidare framöver, och ses! Pöss pöss från grannlandet

http://susannavalparaiso

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Här kan jag berätta att: Flaggorna är uppsatta, i hemmen, på bussarna, likaså i taxibilarna. Affischer och flyers i blått och vitt så långt ögat kan nå. T-tröjorna är på, ...likaså på hundarna. Hundarna går även numera med koppel i blått/vitt. N...

Pjuh. Äntligen är mitterminsproven över. Inte för att det direkt har varit någon stress eller svårt, men cellbiologin tog musten ur mig på slutet. Och tentan gick mer eller mindre åt skogen, men sen visade det sig att jag hade klarat den ändå =) Känd...

Senaste tiden har varit ganska lugn och hälsosam. Vi har köpt tre månaders gymkort på gymmet två kvarter bort. Vi kör spinning och jag kör mina aerobics/pilates/styrka-pass. Kommit in i ett riktigt skönt träningsflow, och har tom varit och shoppat lo...

Hemkomsten till BA har bjudit på lite smått och gott och en ny terminsstart: Vi har besökt vårt kära Bomba del Tiempo med alla trumslagare, bohemmänniskor och öl. Bakat ca 100 st kanelbullar. Med gasugn, bakpulver och utan kavel blev ...

Home sweet home. Skönt och härligt att vara tillbaka i vår andra hemstad och underbara Buenos Aires. Lägenheten var sig lik förutom en jätteaffisch på Metallica som satt (och fortfarande sitter) ovanför sängen, tack bror. Planen var att vi skulle å...

Ovido - Quiz & Flashcards